Triggerpunktsmassasje

Triggerpunktsmassasje er ikke bare behagelig og smertelindrende, men spiller også en viktig rolle under både behandling og utredning av dine plager

Hva er egentlig et triggerpunkt?

Her strides (som alltid) de lærde, men vi skal prøve å gi deg en så god forklaring som mulig, basert på det vi tror vi vet. Triggerpunkt kommer av det engelske ordet “trigger” eller “avtrekker”.

Triggerpunkter er altså muskler som kan identifiseres som ekstra stramme og ikke minst, meget ømme ved berøring. I tillegg til dette vil disse musklene produsere såkalte “radikulære smerter” eller “strålende smerter”,  til andre steder i kroppen i tillegg til der man faktisk utøver trykket. Man kan også forvente seg en lokal “sammentrekning” eller twitch response” ved trykk på den vonde muskelen.

Årsaken til at triggerpunkt oppstår kan være sammensatte men det kan også være tegn på underliggende sykdom. Det er derfor viktig at en kompetent og erfaren terapeut gjør en grundig undersøkelse og anamnese, før behandlingstiltak iverksettes.  I de aller fleste tilfeller er det dog stress, søvnmangel, inaktivitet og muskulære spenninger som er hovedsynderen.

Både kiropraktor Marie Hermansen og kiropraktor Sara Nordanger benytter seg ofte av triggerpunktsmassasje samme nmed andre behandlingsmetoder.

Illustrasjonen viser hvordan triggerpunkt avmerket med “x” kan oppleves som smerter bak øyne, på siden av kjeven og opp bak hodet. Dette opplever mange som spenningshodepine.

Hvordan utføres triggerpunktsmassasje?

Ved å holde et jevnt trykk på muskelen, vil muskelen etter hvert “gi slipp” eller “mykne”. Muskelen får da økt blodtilstrømning og “selvtilhelingen” settes i gang.
Ved bruk av nåler, vil man kjenne et lite “rykk” i muskelen, som da ofte vil oppleves som lindrende i etterkant. Som følge av dette, vil ofte strålende/radikulære smertene som kommer som følge av muskelspenningen , avta og pasienten kjenner seg bedre av muskelsmertene.

Selve behandlingen vil kunne oppleves som både godt og vondt på en gang, men de fleste opplever likevel et velbehag ved å få løsnet opp i vonde muskler.
Noen kan kjenne seg litt “ømme” og “støle” i musklene etter behandling, men disse bivirkningene avtar som regel etter 1-2 dager eller samme kveld.

Hva kan triggerpunktsmassasje hjelpe for?

Triggerpunktsmassasje burde utføres i sammenheng med andre tiltak som trening, egenhjelp, ergonomi og ofte andre behandlingsformer. Som nevnt tidligere er det er godt verktøy for å sette riktig diagnose på et problem.

Eksempelvis den første illustrasjonen, ser vi at en klassisk spenningshodepine kan være som følge av ett eller flere triggerpunkt. Dette kan behandles med både triggerpunktsmassasje, nålebehandling og manipulasjonbehandling.

Triggerpunkt fra Gluteus Medius kan gi smerter helt ned til ankelen. Dette spiller en rolle i når det vurderes behandling og treningstiltak ved korsryggsmerter med stråling ut i ben.

Andre ting triggerpunktsmassasje kan hjelpe mot inkluderer blant annet:

Pirformissyndrom:
En av setemusklene, piriformis muskelen, blir stram og kan gi smerter fra setet og ned mot lår/lyske og ben.

Smerter i arm og skuldre:
Stramme muskler og triggerpunkt rundt skulderen og fremside av nakken, kan gi smerter fra skulderen og helt ned i fingertuppene.

Fibromyalgi:
En rekke triggerpunkt for forskjellige steder i kroppen. Triggerpunktsmassasje kan ofte være med å hjelpe.

Lyskestrekk/Illiopsoas myalgi/stram hofteleddsbøyer:
Kjært barn har mange navn! Triggerpunkt i denne muskelen kan gi smerter i korsryggen, ned mot lysken og på fremsiden av låret. Denne muskelen kan være vanskelig å tøye, derfor benyttes ofte triggerpunktsmassasje for å hjelpe til med dette.

Dette bare for å nevne noe.

Hva hvis triggerpunktsmassasjen ikke gir ønsket effekt?

Om triggerpunktsmassasjen ikke hjelper eller kiropraktoren ikke klarer å reprodusere smertene pasienten kommer for å få hjelp til, vil ofte kiropraktoren lete videre eller henvise til ytterligere undersøkelser.

En kiropraktor har full henvisningsrett til både MR/CT/ røntgen, samt spesialistundersøkelser og sykemelding.

Det skal til slutt nevnes at for å få et godt resultat av en hver type behandling, anbefales det både egentiltak og trening parallelt med behandlingsopplegget. På Fetsund Kiropraktorsenter vil vi kunne bistå våre pasienter med både behandling, egentiltak, trening og eventuelt sykemelding eller henvisning videre.

Ikke nøl med å ta kontakt om det skulle være noen spørsmål rundt dette.