Vondt i ryggen

Vondt i ryggen, enten det er kronisk eller akutt,¬† er en av de vanligste √•rsakene til et kiropraktorbes√łk. Hva skiller disse korsryggsmertene fra hverandre og hvordan kan vi hjelpe deg i kampen mot disse?¬†

Har du vondt i ryggen?

Du er neppe alene. Her p√• Fetsund kiropraktorsenter ser vi mange vonde rygger i l√łpet av dagen.¬†

I f√łlge FHI vil 60-70% av befolkningen¬†ha vondt i ryggen en eller flere ganger i l√łpet av livet. I f√łlge Norsk kiropraktorforening Har halvparten av disse hatt vondt siste √•r og cirka 40% siste m√•ned.

Om lag 15 % av befolkningen vil bli langtidssykemeldt og 10 %¬† vil f√• uf√łrepensjoner som f√łlge av dette.

Selv om mange vil påsta at man vet den eksakte årsaken til pasientens korsryggsmerte, er sannheten at vi vet ikke helt hvorfor det egentlig kommer. Med mindre det er en reel skade eller annen underliggende sykdom i korsryggen.

Din kiropraktor vil da p√•st√• at du har lumbago – som er det samme som √• si at du har “vondt i nedre del av ryggen” p√• fagspr√•ket.

Korsryggsmerter er ofte meget ubehagelige og begrensende på mange måter. Men det er sjeldent noe alvorlig og det går som oftest over av seg selv.

Her p√• Fetsund Kiropraktorsenter f√•r du en grundig unders√łkelse av dine korsryggsmerter, samt henvisning til MR/r√łntgen eller sykemelding om det skulle v√¶re n√łdvendig. Vi samarbeider godt med lokalt helsepersonell.

Hvorfor får man vondt i ryggen?

Som tidligere nevnt kan ingen v√¶re helt sikre p√• hvorfor man f√•r s√• plutselig vondt i ryggen. Men vi skal likevel gi dere en liten pekepinn p√• hva vi tror det kan v√¶re, i f√łlge Norsk kiropraktorforening:

• Forstrekning av ryggmusklene, for eksempel etter tunge l√łft, vridninger eller br√• bevegelser.
  • Uhensiktsmessige og statiske stillinger, for eksempel etter √• ha sittet eller st√•tt lenge i en positur som belaster musklene rundt ryggraden utover det de er “vant med”
  • Slitasje p√• ryggvirvlene/artose.¬†Dette oppst√•r gjerne n√•r vi blir eldre og mellomvirvelskivene (som sitter mellom virvlene og bidrar til √• beskytte dem) slites og t√łrker ut. Dette er en normal prosess hos alle mennesker.
  • Skade p√• mellomvirvelskivene ‚Äď skivebukning eller prolaps (som vist p√• bildet).¬†Mellom hver ryggvirvel ligger det bruskskiver som fungerer som st√łtavlastende puter for ryggen. Disse bruskskivene best√•r av en geleaktig kjerne og en hard fibr√łs hinne. Noen ganger kan bruskskivens hinne sl√• sprekker og det danner seg et prolaps ved at noe av kjernematerialet siver ut. Om prolpaset ber√łrer en av ryggens nerver√łtter kan det oppst√• korsryggsmerter og i mange tilfeller str√•le nedover ett eller begge ben.
  • Andre og mindre vanlige √•rsaker til ryggsmerte kan v√¶re¬†brudd, revmatisk sykdom eller kreft. Ved slike tilfeller er det viktig at du f√łlges opp av fastlege og/eller sykehusspesialist.

Våre kiropraktorer er kunnskapsrike og har lang erfaring med behandling og utredning av korsryggsmerter.

Hva er forskjellen på akutte og kroniske korsryggsmerter?

Dette er¬† et definisjonssp√łrsm√•l og har mye √• si for hvor god prognose man har for √• bli bedre av korsryggsmerter:

• Akutte korsryggsmerter har varighet under 4 uker – god prognose
  • Subakutte korsryggsmerter varer under 12 uker – middels prognose
  • Kroniske korsryggsmerter har varighet over 12 uker – d√•rligere prognose, trenger ofte flere type tiltak

I noen tilfeller, spesielt ved langvarige plager, kan f√łlelsesmessige og sosiale utfordringer virke inn p√• smertene. Generell nedstemthet, depresjon, en f√łlelse av utilstrekkelighet og manglende st√łtte hos partner og i arbeid er eksempler p√• psykososiale forhold som har vist seg √• kunne forsterke eller forlenge smerteprosesser. Det er derfor viktig √• ta tak i alle aspekter n√•r man f√łrst vil “rydde opp i” vondtene sine.

Hva kan jeg gj√łre om jeg f√•r vondt i ryggen og kan en kiropraktor hjelpe meg?

Om du opplever korsryggmserter er det veldig gunstig om du klarer å hode deg fysisk aktiv, fremfor å sitte stille eller holde sengen. Fysisk aktivitet har dokumentert effekt for en rekke muskel- og skjelettsmerter, inkludert ryggplager.

I f√łlge¬†nationale kliniske retningslinjer for korsryggsmerter med eller uten nerverotsaffeksjon er det meget god dokumentasjon for at manipulasjonsbehandling, utf√łrt av kvalifiserte fagpersoner, er gunstig ved akutte oppst√•tte korsryggsmerter, basert p√• den forskningen som n√• finnes.

Manipulasjonsbehandling¬†er alts√• den “poppingen” eller “knekkingen” kiropraktoren ofte utf√łrer¬† i tillegg til for eksempel triggerpunktsmassasje¬†og treningsveileding.

Som vist p√• “flowcharten” under er en “pakke” med behandling det aller gunstigste. Dvs, fokusere p√• en helhetlig tiln√¶rming ved behandling og oppf√łlging av hver pasient.

Dette passer godt inn med hvordan våre kiropraktorer på Fetsund Kiropraktorsenter jobber.

NICE guidelines¬†har lagd en “flowchart”¬† basert p√• all forskning det finnes p√• omr√•det og gitt sine anbefalinger som ut i fra dette.

Vi på Fetsund Kiropraktorsenter jobber daglig med akutte og kroniske korsryggsmerter og har en særlig interesse for både utredning og behandling av dette.

Kontakt oss gjerne p√• telefon 46332766, eller benytt v√•r d√łgn√•pne online booking.

Du kan lese mer om våre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved å klikke deg gjennom vår hovedmeny.