Vondt i ryggen

Vondt i ryggen, enten det er kronisk eller akutt,  er en av de vanligste Ärsakene til et kiropraktorbesÞk. Hva skiller disse korsryggsmertene fra hverandre og hvordan kan vi hjelpe deg i kampen mot disse?

Har du vondt i ryggen?

Du er neppe alene. Her pÄ Fetsund kiropraktorsenter ser vi mange vonde rygger i lÞpet av dagen.

I fÞlge FHI vil 60-70% av befolkningen vil oppleve Ä ha vondt i ryggen en eller flere ganger i lÞpet av livet. I fÞlge Norsk kiropraktorforening Har halvparten av disse hatt vondt siste Är og cirka 40% siste mÄned.

Om lag 15 % av befolkningen vil bli langtidssykemeldt og 10 %  vil fÄ ufÞrepensjoner som fÞlge av vondt i ryggen.

Selv om mange vil pÄstÄ at man vet den eksakte Ärsaken til pasienten eller ens egen korsryggsmerte, er sannheten at vi vet ikke helt hvorfor det egentlig oppstÄr, med mindre det er en reel skade eller annen underliggende sykdom i korsryggen.

Din lege eller kiropraktor vil da pĂ„stĂ„ at du har lumbago – som er det samme som Ă„ si at du har “vondt i nedre del av ryggen” pĂ„ fagsprĂ„ket.

Korsryggsmerter er ofte meget ubehagelige og begrensende pÄ mange mÄter, men det er sjeldent noe alvorlig og det gÄr som oftest over av seg selv.

Her pÄ Fetsund Kiropraktorsenter fÄr du en grundig undersÞkelse av dine korsryggsmerter, samt henvisning til MR/rÞntgen eller sykemelding om det skulle vÊre nÞdvendig. Vi samarbeider godt med lokalt helsepersonell.

Hvorfor fÄr man vondt i ryggen?

Som tidligere nevnt kan ingen vÊre helt sikre pÄ hvorfor man fÄr sÄ plutselig vondt i ryggen. Men vi skal likevel gi dere en liten pekepinn pÄ hva vi tror det kan vÊre, i fÞlge Norsk kiropraktorforening:

• Forstrekning av ryggmusklene, for eksempel etter tunge lĂžft, vridninger eller brĂ„ bevegelser.
  • Uhensiktsmessige og statiske stillinger, for eksempel etter Ă„ ha sittet eller stĂ„tt lenge i en positur som belaster musklene rundt ryggraden utover det de er “vant med”
  • Slitasje pĂ„ ryggvirvlene/artose. Dette oppstĂ„r gjerne nĂ„r vi blir eldre og mellomvirvelskivene (som sitter mellom virvlene og bidrar til Ă„ beskytte dem) slites og tĂžrker ut. Dette er en normal prosess hos alle mennesker.
  • Skade pĂ„ mellomvirvelskivene – skivebukning eller prolaps (som vist pĂ„ bildet). Mellom hver ryggvirvel ligger det bruskskiver som fungerer som stĂžtavlastende puter for ryggen. Disse bruskskivene bestĂ„r av en geleaktig kjerne og en hard fibrĂžs hinne. Noen ganger kan bruskskivens hinne slĂ„ sprekker og det danner seg et prolaps ved at noe av kjernematerialet siver ut. Om prolpaset berĂžrer en av ryggens nerverĂžtter kan det oppstĂ„ korsryggsmerter og i mange tilfeller strĂ„le nedover ett eller begge ben.
  • Andre og mindre vanlige Ă„rsaker til ryggsmerte kan vĂŠre brudd, revmatisk sykdom eller kreft. Ved slike tilfeller er det viktig at du fĂžlges opp av fastlege og/eller sykehusspesialist.

Kiropraktorene pÄ Fetsund kiropraktorsenter er kunnskapsrike og har lang erfaring med behandling og utredning av korsryggsmerter.

Hva er forskjellen pÄ akutte og kroniske korsryggsmerter?

Dette er  et definisjonsspÞrsmÄl og har mye Ä si for hvor god prognose man har for Ä bli bedre av korsryggsmerter:

• Akutte korsryggsmerter har varighet under 4 uker – god prognose
  • Subakutte korsryggsmerter varer under 12 uker – middels prognose
  • Kroniske korsryggsmerter har varighet over 12 uker – dĂ„rligere prognose, trenger ofte flere type tiltak

I noen tilfeller, spesielt ved langvarige plager, kan fĂžlelsesmessige og sosiale utfordringer virke inn pĂ„ smertene. Generell nedstemthet, depresjon, en fĂžlelse av utilstrekkelighet og manglende stĂžtte hos partner og i arbeid er eksempler pĂ„ psykososiale forhold som har vist seg Ă„ kunne forsterke eller forlenge smerteprosesser. Det er derfor viktig Ă„ ta tak i alle aspekter nĂ„r man fĂžrst vil “rydde opp i” vondtene sine.

Hva kan jeg gjÞre om jeg fÄr vondt i ryggen og kan en kiropraktor hjelpe meg?

Om du opplever korsryggmserter er det veldig gunstig om du klarer Ă„ hode deg fysisk aktiv, fremfor Ă„ sitte stille eller holde sengen. Fysisk aktivitet har dokumentert effekt for en rekke muskel- og skjelettsmerter, inkludert ryggplager.

I fÞlge nationale kliniske retningslinjer for korsryggsmerter med eller uten nerverotsaffeksjon er det meget god dokumentasjon for at manipulasjonsbehandling, utfÞrt av kvalifiserte fagpersoner, er gunstig ved akutte oppstÄtte korsryggsmerter, basert pÄ den forskningen som nÄ finnes.

Manipulasjonsbehandling er altsĂ„ den “poppingen” eller “knekkingen” kiropraktoren ofte utfĂžrer  i tillegg til for eksempel triggerpunktsmassasje og treningsveileding.

Som vist pĂ„ “flowcharten” under er en “pakke” med behandling det aller gunstigste. Dvs, fokusere pĂ„ en helhetlig tilnĂŠrming ved behandling og oppfĂžlging av hver pasient.

Dette passer godt inn med hvordan vÄre kiropraktorer pÄ Fetsund Kiropraktorsenter jobber.

NICE guidelines har lagd en “flowchart”  basert pĂ„ all forskning det finnes pĂ„ omrĂ„det og gitt sine anbefalinger som ut i fra dette.

Vi pÄ Fetsund Kiropraktorsenter jobber daglig med akutte og kroniske korsryggsmerter og har en sÊrlig interesse for bÄde utredning og behandling av dette.

Kontakt oss gjerne pÄ telefon 46332766, eller benytt vÄr dÞgnÄpne online booking.

Vi gleder oss til Ä hjelpe deg pÄ vei til en bedre hverdag!

Du kan lese mer om vÄre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved Ä klikke deg gjennom vÄr hovedmeny.