8 årsaker til ryggsmerter som kiropraktoren kan hjelpe deg med

Korsryggsmerter - årsaker og kiropraktorbehandling. Vår egen Kiropraktor Marie Hermansen har skrevet et lite blogginnlegg som har til hensikt å forklare litt "matnyttig" rundt ryggsmerter. Korsryggsmerter er noe kiropraktoren jobber mye med. Men er det bare muskulært? Sitter det bare i leddene? Eller er det bare noe du inbilder deg?…

Korsryggsmerter – årsaker og kiropraktorbehandling.

Vår egen Kiropraktor Marie Hermansen har skrevet et lite blogginnlegg som har til hensikt å forklare litt “matnyttig” rundt ryggsmerter.

Korsryggsmerter er noe kiropraktoren jobber mye med. Men er det bare muskulært? Sitter det bare i leddene? Eller er det bare noe du inbilder deg? Er det mange årsaker som kan gi smerter i korsryggen? Etter å ha lest dette blogginnlegget, blir du forhåpentligvis litt klokere på disse spørsmålene.

Det skal sant sier at det kan være mange årsaker til at man får vondt i ryggen, men her har vi kun inkludert det vi kan hjelpe til med.

De største muskelgruppene i korsryggen. Disse blir ofte overaktive under en såkalt “kjink i ryggen” Lånt fra muskelbloggen.no

Årsaker til korsryggsmerter; som kiropraktoren kan hjelpe deg med!

1. Muskelbelastning og -spenning:

Dette er en av de vanligste årsakene til korsryggsmerter, spesielt etter tung løfting eller plutselige bevegelser. Da er det ofte en liten muskelgruppe som heter m.Mulifidus som blir overbelastet. Denne muskelen står for rotasjonsbevegelser i ryggen. I og med at dette er en bevegelse vi gjør relativt lite av i hverdagen, vil den ofte spent som følge av overbelastning. En annen muskel som heter m.Lumbale Erektor Spinae (ryggstrekkerene) vil overkompensere og forsøke å oveta noe av jobben til m. Multifidus. Dette er ofte en av muskelene vi masserer før vi utfører manipulasjonsbehandling av ryggen.

2. Skiveprolaps og korsryggsmerter:

Når en av de myke putene (skivene) mellom ryggvirvlene buler ut eller sprekker, kan det føre til smerter og nummenhet ned i ett ben. Kiropraktoren kan hjelpe til med å manipulere ryggraden for å bedre funksjon og lindre smerter i området. Din kiropraktor har også masse kompetanse rundt hvilke øvelser som hjelper best når man har fått en skiveprolaps.

3. Fasettleddssyndrom:

Dette oppstår når fasettleddene blir irriterte eller betente på grunn av overdreven belastning, skade eller slitasje. Dette kan føre til smerte og stivhet i korsryggen, spesielt ved visse bevegelser eller stillinger. Disse leddene er de som, sammen med m.Multifidus- muskelene, skal utføre rotasjon av korsryggen. Når man løfter tungt, samtidig som man roterer ryggen, vil ofte disse også bli overbelastet og smerter i ryggen og ut mot siden, oppstår.

4. Spondylolistese/spondylolyse:

Dette er en forsyvning av en ryggvirvel i forhold til den andre og kommer ofte sammen med andre type slitasjer. Den kan være som følge av en tidligere traume eller dårlig holdning over tid. Symptomene er ofte vedvarende og kan inkluderer strålesmerter i begge ben, om forsyvningen er stor nok til av nerven blir klemt.

Det krever ofte en MR eller røntgenundersøkelse for å bekrefte denne diagnosen. En kiropraktor kan IKKE hjelpe deg å “knekke den på plass igjen. Terapeuten din kan gi deg en behandling som bedrer funksjonen over og under spondylolistesen/spondylolysen. Kiropraktoren hjelper også til med tilhørende musklespenninger og nyttige øvelser. Kiropraktoren din hjelper deg også med å henvise til MR/røntgen om h*n mistenker at du kan ha dette.

5. Feil holdning som fører til korsryggmserter:

Langvarig feil holdning kan føre til korsryggsmerter. Kiropraktoren kan gi veiledning om ergonomi og utføre justeringer for å bedre funksjonen i korsryggen. Våre kiropraktorer jobber ofte med en muskel på fremsiden av bekkenet kalt m. Iliopsoas muskelen (hofteleddsbøyeren) om korsryggen er veldig svai som følge av dårlig holdning. Dette oppleves for mange som veldig effektivt. Man klarer å rette seg opp bedre, samt får bedre kontakt med setemusklene i etterkant. Dette bedrer holdning og totalfunksjon i ryggen på sikt. Noe alle bør tenke på for å bedre holdning , er å stå mer i hverdangen, da strekkes denne muskelen på et naturlig vis!

6. Spinal stenose:

Dette er en tilstand der ryggmargskanalen blir innsnevret, noe som kan føre til smerter og nummenhet i korsryggen og bena. Avhengig av hvor avklemingen befinner seg. Vi finner dette ofte i våre senior – pasienter og  har funnet ut av at de fleste responderer bra på lett manipulasjonsbehandling av ryggen, kombinert med ulike type mobiliseringsbehandlinger og triggerpunkstmassasje. Dette suppleres også alltid med råd om relevante øvelser eller annet.

7. Muskelsvakheter og ryggsmerter:

Svake muskler i korsryggen kan føre til overbelastning og smerte. Dette har vi allerede skrevet en del om under overnevnte punkter. Det som er viktig om man har muskelsvakheter som følge av tidligere gjennomgått prolaps, kroniske låsninger og/eller muskelspenninger er å komme i gang med trening. Vi mener det er lurt å identifisere eventuelle svake muskelgrupper i forkant av oppstart av trening, om man sliter med smerter i ryggen i tillegg. De er mye mer motiverende å trene om ikke hver bevegelse er opphav til nye smerter og muskler og ledd samarbeider som de skal!

8. Låsning i ryggen:

“Låsning i ryggen”, “kjink i ryggen”, “strekk i ryggen”, kjært barn har mange navn. Dette er for oss en fellesbetegnelse på at hjernen har oppfattet en skade som egentlig ikke har skjedd. Dvs, du tar på deg sokken og DER smeller det i ryggen. Her er det ofte vanskelig å plukke ut en bestemt syndebukk av noen av de overnevnte årsakene, men ofte har kanskje pasienten følt seg litt stiv i utgangspuktet og bare avfeid det som normalt. Denne bevegelsen blir da siste dråpen i begeret og ikke nødvendigvis årsaken i seg selv. Kiropraktoren din hjelper deg med å finne best type behandling, øvelser og eventuelle videre tiltak.

Behandling for korsryggsmerter

Det finnes mange forskjellige grunner til at man får vondt i ryggen. Her på Fetsund Kiropraktorsenter bruker vi masse forskjellige typer teknikker og spesial tilpasser behandlingen til hver enkelt av dere som besøker oss! Noen likhetstrekk er det i behandlingen, selv om årsakene kan være veldig forskjellige. Her har vi listet opp de vankligste behandlingsmetodene våre for korsryggsmerter.

• Øvelser for ryggsmerter!

Nettet florerer av råd, tips og øvelser for en vond rygg. Men, nettet har ikke undersøkt deg og satt en diagnose. Om øvelsene du allerede har forsøkt ikke virker, eller gjør ting verre, ta kontakt med oss! Vi spesial tilpasser øvelser og/eller veileder deg i forhold til om det er noe du burde/burde ikke gjøre på treningen.

• Nok søvn og stressmestring!

Stillesittende stress er en av våre store syndere når det gjelder smerter i muskler og ledd. Forskning har også vist at søvnen har en enorm påvirkning på ryggsmerter hos store og små. Vi hjelper deg med tips og råd rundt dette!

• “Hands on” behandling rettet mot dine ryggsmerter!

Behandling funker veldig bra, i kombinasjon med egen tiltak som nevnt over.  Våre kiropraktorer bruker flere verktøy i behandlings rommet, i tillegg til det som er nevnt over. Dette inkluderer; triggerpunktsmassasjemanipulasjonsbehandlingmobiliseringsbehandling og nålebehandling.

Marie & Sara tar seg alltid god tid for sikre seg at pasientene deres er komfortable med behandlingen som skal gjøres. Alt må ikke manipuleres/knekkes og alle må ikke gjøre masse kjedelige øvelser. Sammen finner vi ut av en gyllen middelvei! Nettopp på grunn av dette, er pasienter i alle aldre velkomne til Fetsund Kiropraktorsenter.

Våre kiropraktorer jobber daglig med korsryggsmerter og har en særdeles interesse i både utredning og behandling av vonde rygger.

Kontakt oss gjerne på telefon 46332766 – eller benytt deg av vår døgnåpne online booking.

Du kan lese mer om våre behandlere, behandlingsområder og kontaktinformasjon ved å klikke deg fram i vår hovedmeny.