7 vanlige årsaker til smerter i sete

Det kan det være mange årsaker til. Her er noen av de vanligste. Smerter i sete kan komme etter et fall eller traume, etter en treningsøkt, en rask vridning eller bevegelse eller et litt feil løft.

Har du vondt i sete/hofte?

Det kan det være mange årsaker til. Her er noen av de vanligste. Smerter i sete kan komme etter et fall eller traume, etter en treningsøkt, en rask vridning eller bevegelse eller et litt feil løft. Noen ganger aner du ikke hvorfor du har vondt. Smertene kan komme gradvis eller akutt, og noen har hatt smerter i flere måneder eller år uten å ha funnet årsaken. Det finnes hjelp å få! Riktig diagnose for riktig behandling er viktig og her kan jeg som kiropraktor hjelpe deg.

Halebenssmerter

Halebenet utgjør den nedre delen av ryggsøylen og består av et nebbformet bein som er koblet til korsbenet gjennom 3–5 halebensvirvler.

Det er et område med mange strukturer festet til seg, inkludert bindevev, leddbånd og muskler. Sammen med de to sittebeina (ischiale tuberositeter) danner halebenet et slags fundament og sittestativ, som gir støtte når du sitter.

Dersom du har falt på rumpa, hatt en traumatisk fødsel, er gravid, har hypermobilitet eller er litt overvektig, kan du oppleve smerter hver gang du setter deg ned. Smertene kan være svært ubehagelige, og føles som om du sitter på en hard gjenstand, eller som en vedvarende, plagsom verk som ikke avtar, men heller forverres hver gang du setter deg ned. Du opplever kanskje at det er vanskelig å sitte komfortabelt på en stol og blir nødt til å sitte i uvanlige stillinger eller reise deg opp ofte. Noen ganger kan smertene også forstyrre når du ligger på ryggen, går på toalettet eller har samleie.

Smerter i halebenet kan være svært ubehagelige og har ofte en betydelig innvirkning på livskvaliteten din. Heldigvis finnes det flere behandlingsteknikker og øvelser designet for å lindre ubehaget for de som opplever smerter i halebenet. En studie fra 2022, publisert på nettstedet National Center for Biotechnology Information (NCBI), viser at med riktig diagnose og adekvat behandling er det en positiv prognose for å oppnå smertefrihet ved halebenssmerter. Det er viktig å oppsøke en behandler med spesialisert kompetanse innen dette feltet. (1)

Kiropraktor Sara Nordanger ved Fetsund kiropraktorsenter har spesialkompetanse på utredning og behandling av halebenssmerter og bekkenbunnsproblematikk. Ta kontakt!

Piriformis syndrom

Piriformis-muskelen er lokalisert i setet og har en viktig rolle ved å muliggjøre rotasjon av hoften utover og bidrar også til å bøye hofteleddet. Når denne muskelen blir irritert, overbelastet eller betent, kan dette resultere i at du opplever irritasjon av isjiasnerven, som faktisk passerer gjennom denne muskelen. (2)

Smertene kan likne på isjias-smerter, selv om smertene ikke stammer fra ryggen. De kommer altså fra irritasjon av nerven forårsaket av muskelen i setet. Du kan kjenne smerter enten bare i setet eller at det strekker seg ned i beinet ditt. Problemet kan oppstå som et resultat av dårlig kroppsholdning eller etter en langvarig eller akutt skade, noe som resulterer i plutselig og kraftig innoverrotasjon av hoften.

Typiske symptomer inkluderer smerter i setet og hofteområdet, som noen ganger kan strekke seg opp til korsryggen. Disse smertene forverres ofte når du står opp fra senga eller etter å ha sittet lenge i samme stilling. Smertene i setet kan spesielt forverres når du beveger hoften i spesifikke retninger. Piriformis-syndrom kan ha svært liknende symptomer som spinal stenose, derfor er det avgjørende å gjennomgå en grundig undersøkelse og sykehistorie hos en behandler med kompetanse innen disse områdene før en diagnose kan stilles.

Skiveutglidning

I korsryggen består ryggsøylen din av fem ryggvirvler. Mellom virvlene finner man skivene, som består av et hardt ytre lag og et geléaktig indre lag som fungerer som en pute. Disse skivene er avgjørende for bevegelse i ryggsøylen. Uten så ville ryggraden vært stiv og lite Fleksibel.

Ved en skiveutglidning vil det geléaktige indre laget kunne bule ut i det harde ytre laget,som skape en slags utbbukning på skiven (nesten som en vorte) som kan legge press på nervene som strekker seg ut fra korsryggen. Hvis utbukningen blir mer alvorlig, kalles det en prolaps. Dette kan gi smerter nedover benet, muskelsvakhet i områdene som nerven betjener, og til og med følelsesløshet i de områdene hvor nerven er affisert. Men – med en skiveutglidning (som ikke er det samme som en prolaps) kan smertene være i setet, og kan stråle opp til korsryggen. Du kan lese mer om flere årsaker til korsryggsmerter her

Typiske symptomer inkluderer økte smerter ved hosting, nysing eller sittende (siden buktrykket øker og presset på nerven øker med opptil 40 prosent). Smertene kan også forverres når du bøyer deg framover, som for eksempel ved å ta på sko, eller plukke opp gjenstander fra gulvet. Smertene kan oppleves svært intense og blir ofte beskrevet som brennende, skarpe, stikkende eller som knivstikk inn i rumpe-muskelen.(3)

Skiveutglidninger kan ramme alle, uavhengig av alder, treningsnivå, repeterende bevegelser, tunge løft, etter et fall eller som følge av langvarig stillesitting. Ved mistanke om skiveutglidning er det viktig med en grundig nevrologisk undersøkelse for å identifisere hvilken nerve som er berørt og om det dreier seg om en full prolaps eller starten på en skiveutglidning som kan utvikle seg til en prolaps. Mange tilfeller av skiveutglidninger utvikler seg aldri til en prolaps, og med riktig behandling og øvelser kan man oppnå smertefrihet.

Trochanterbursitt

Bursitt er en tilstand som involverer betennelse i en slimpose. Slimposer finnes flere steder i kroppen og fungerer som væskefylte puter mellom sener og ben for å lette bevegelse og glidning over disse områdene. Når en slimpose i seteregionen er betent, kalles det trokanterbursitt. Denne slimposen er plassert på siden av setet eller låret og kan være svært smertefull når den er betent.

Trokanterbursitt skyldes ofte gjentatte mikrotraumer over tid, for eksempel ved løping, rask gange eller trening. Andre årsaker kan inkludere senebetennelser i omkringliggende muskler i setet, fall på siden eller i noen tilfeller oppstå idiopatisk (uten en klar utløsende årsak).

Smertene du opplever er vanligvis lokalisert rett over den betente slimposen (det er viktig å utelukke brudd hos eldre pasienter eller etter traumer). Smertene forverres ofte under langvarig aktivitet og trening eller i stillinger som stabiliserer bekkenet, for eksempel å stå på ett ben eller å føre låret inn mot kroppen (adduksjon). Smertene kan imidlertid lindres ved å føre låret bort fra kroppen (abduksjon), da dette reduserer presset og spenningen over slimposen. (4)

Hamstrings senebetennelse

Hamstrings senebetennelse er en tilstand som ofte forårsaker smerter i og under rumpeområdet. Smertene kan noen ganger stråle nedover langs baksiden av låret.

Tilstanden kan oppstå plutselig eller være kronisk og tilbakevendende. Slike plager sees ofte hos langdistanseløpere, utøvere innen friidrett, fotball, rugby og andre aktive personer. Imidlertid kan tilstanden også påvirke personer som ikke er like aktive.

Smerter forbundet med denne type senebetennelse forverres ofte under aktiviteter som å sitte, løpe, gå raskt eller utføre utfall, da disse bevegelsene belaster senene. Hovedfunksjonen til hamstringsmuskelen er å bøye kneet og trekke hoften og hele benet bakover. Derfor kan smertene være framtredende under aktivitet som involverer disse bevegelsene (5)

Triggerpunkter

Selv om mange har hørt om triggerpunkter, er det ikke alltid man tenker over at dette kan være årsaken til sete/rumpe-smerter. Triggerpunkter kan noen ganger være konstante og gir/fører til refererte smerter og strålinger til andre områder av kroppen. For eksempel kan et triggerpunkt i skuldra resultere i smerte som stråler ned til fingrene, eller et triggerpunkt i nakken kan føre til hodepine.

Triggerpunkter er knuter i muskelfibrene som kan oppstå etter akutte traumer eller gjentatte mikrotraumer. Mikrotraumene oppstår ofte ved langvarig belastning på muskelfibrene, for eksempel ved langvarig sitting, feil kroppsholdning over tid, muskelubalanse eller feil treningsteknikk. Behandlere kan vanligvis lett identifisere disse punktene, og når de trykkes på, gir de typisk smerte som stråler til et annet område. Et eksempel på et vanlig triggerpunkt er muskelen glutens medius i setet, som kan forårsake smerter som stråler nedover benet (vanligvis ikke forbi kneet).

Triggerpunkter kan resultere i stivhet, redusert bevegelse og kan noen ganger være assosiert med langvarige muskelskjelettplager (6)

Hofte artrose

Har du hofte artrose er du som regel over 60 år. Noen unge kan også få artrose, men da sekundært til en skade eller fødselsfeil. Hofteleddet er et av kroppens største vektbærende ledd og er blant de første stedene artrose kan oppstå. Du kan tenke på artrose som «rynker på skjelettet». Noen kan ha artrose med betydelige smerter, mens andre kan ha moderat artrose uten å kjenne så mye til det.

De fleste utvikler artrose i eldre alder, og smertene ved hofteartrose er vanligvis mest intense i setet og lysken. Noen ganger stråler de ut til det fremre låret og kneet. I de tidlige stadiene av hofteartrose kan smertene og stivheten være mest plagsom om morgenen eller etter langvarig sitting eller hvile. Stivheten varer som regel bare noen få minutter og avtar etter rundt 30 minutter.

Bevegelse og aktivitet som løsner opp i hofteleddet kan redusere symptomene. Seinere, når artrosen forverres, kan smertene oppstå hyppigere og være mer intense. Du kan også kjenne smertene i hvile eller om natta, og stivheten i hoften kan gjøre det vanskelig å gå eller bøye seg (7)

Alle disse sju tilstandene kan forårsake smerter i setet og redusere livskvaliteten din. Men det finnes hjelp tilgjengelig. Ikke gå rundt med smerter! En kiropraktor vil etter en grundig gjennomgang av sykehistorien din og en omfattende undersøkelse kunne stille riktig diagnose. Deretter kan de tilby behandling og anbefale spesifikke øvelser tilpasset dine behov. Ved behov kan kiropraktoren henvise deg til spesialister eller anbefale MR- eller røntgenbilder. Du kan enkelt bestille time her for å få hjelp med plagene dine. Jeg ser fram til å kunne hjelpe deg!

Skrevet av Kiropraktor Sara Nordanger  – Din lokale kiropraktor i Fetsund.