Halebensmerter

Kiropraktor Sara Nordanger er spesialisert i behandling og utredning av halebeinssmerter, og er en av få i Norge som spesialiserer seg på dette.

Vår Kiropraktor Sara Nordanger har spesialisert seg på behandling og utredning av halebensmerter. Hun har bred erfaring fra sine 6 år på Ullevål sykhus, og bekken og barn.

Det kan være mange ulike årsaker til halebeinssmerter.  Smertene oppstår som regel etter et fall på rumpa, etter fødsel, i svangerskap, en for lang sykkeltur, eller lengre perioder med sittestilling på hardt underlag. Brist, brudd, eller dislokasjoner som følge av dette fører til halebensmerter. Halebensmerter er ofte verst når man sitter, og noen ganger når man ligger på ryggen.

Noen ganger oppstår halebensmerter med ukjent grunn. Det er ikke alltid halebensmertene kommer fra selve halebenet. Ofte tenker mange pasinter at de har vondt i halebeinet, men så er det egentlig sete de peker på og ikke halebeinet. Les mer om årsaker til smerter i sete her.  Ofte kan smertene være referert fra en muskelknute, fra en skiveutbukning, eller prolaps, eller fra tarmsystemet.  Les mer om forkskjellige muskelknuter som fører til halebeinsmerter her. Det er viktig å få en grundig undersøkelse og sykehistorie hos en som har kompetanse på haleben,  for å få riktig behandling.

Anatomien og Funksjonen til Halebeinet

Halebeinet, eller coccyx på latin, er en liten, triangulær benstruktur som ligger nederst i ryggsøylen, rett over korsbenet (sacrum). Det består vanligvis av tre til fem små beinsegmenter som er delvis eller helt fusjonert sammen. Halebeinet har flere viktige anatomiske strukturer og funksjoner:

Litt om Anatomien til halebeinet:

• Benstruktur: Halebeinet består av små, segmenterte ben som er plassert i en bueformet rekke. Disse benene er vanligvis mindre og mer fleksible enn de andre ryggvirvlene for å gi plass til bevegelse og absorbering av støt.
  • Leddbånd og Muskler: Rundt halebeinet er det flere sterke leddbånd og muskler som fester seg til andre deler av bekkenet og ryggsøylen. Disse strukturene bidrar til å støtte og stabilisere halebeinet under bevegelse.

Funksjonen til halebeinet:

• Støtte for Bekkenbunnen
    • Halebeinet fungerer som et viktig feste for bekkenbunnsmusklene, som er avgjørende for kontroll av blære- og tarmfunksjonene, samt støtte for organene i bekkenet.
  • Stabilisering under Sittende stilling
    • Når vi sitter, bærer halebeinet en del av kroppsvekten og bidrar til å stabilisere bekkenet og ryggsøylen. Det hjelper også til med å opprettholde riktig kroppsholdning og balanse.
  • Beskyttelse av Nervesystemet
  • Selv om halebeinet er relativt lite og fleksibelt, gir det fortsatt beskyttelse for nervesystemet som passerer gjennom bekkenregionen, inkludert nerverøttene som kommer fra korsbenet.

Samlet sett spiller halebeinet en viktig rolle i kroppens biomekanikk og fungerer som et ankerpunkt for flere muskler og leddbånd i bekkenregionen. Forståelsen av halebeinets anatomi og funksjon er avgjørende for å forstå og behandle tilstander og skader som påvirker dette området.

Hvordan behandle halebensmerter?

Det er mange måter å behandle halebein smerter på, men det viktigste er å finne ut om det faktisk er halebeinet du har vondt i og ikke en prolaps, muskelknute eller refererte smerter fra andre ledd som forårsaker smertene dine. Etter at undersøkelse og sykehistorie er tatt, så kan behandlingen starte. Det er 2 måter å justere halebenet på. En fra innsiden og en på utsiden. På utsiden bruker vi et instrument som kalles en “aktivator” som er veldig skånsomt og effektiv. Fra innsiden er det mye mer direkte – Her bruker behandleren en hanske, en finger går inn i rektum/anus og forsiktig drar i halebeinet tilbake til den normale posisjonen.

Behandlingen kan være litt ubehagelig, men er ikke vond. Og hele prosedyren tar ikke mer enn et par minutter, det er ingen “knekke” lyd, det er en lett, skånsom mobiliserende teknikk for halebeinet og leddbåndene ved sacrum.

Justering fra innsiden brukes vanligvis om justeringen fra utsiden med aktivator og andre behandlingsteknikker som beskrevet nedenfor har hatt lite effekt. Det trengs svært sjelden mer enn 6 behandlinger.

Kiropraktisk justering av halebein, korsrygg og bekken

Om halebein smertene er referert fra korsrygg eller bekken, eller om du har gått med dette lenge, er det ofte at kroppen kompenserer med korsrygg og bekken og vi justerer også ofte områdene her ved halebein smerter. Ved en kiropraktisk justering frigjøres et låst ledd ved et dytt inn i leddene. Dette fører til en bedring av bevegelsen i leddet, en umiddelbar avspenning av overspent muskulatur, og du vil kjenne smertelindring med en gang. En knekke lyd høres ofte i forbindelse med en kiropraktisk justering. Behandlingsmetoden er dokumentert trygg og effektiv. Det er normalt med lette, forbigående reaksjoner etter kiropraktorbehandling, som lokal ømhet, stølhet og tretthet.

Imotsetning til justering av halebeinet hvor det ikke kommer noen knekke lyd, så vil en justering av bekken eller korsrygg ofte gi en “knekke” lyd. Lyden som kan høres ved en justering er frigjøring av gasser inne i ett ledd, dette er helt ufarlig hvis utført av kvalifisert kiropraktor.

Andre teknikker som blir brukt ved behandling av halebeinsmerter:

Muskelmassasje

Tørrnålteknikk

Bindevevsmassasje

Mobiliseringsbehandling

Hjemmeøvelser og ergonomiske råd

• bruk av sitteringpute
    • R.I.C.E. metoden*: Hvile, is, kompresjon og elevasjon kan bidra til å redusere hevelse og smerte i de første dagene etter skaden.
    • Smertestillende medisiner: Kortvarig bruk av smertestillende medisiner kan være nødvendig for å lindre akutte smerter.
    • varme og kuldeterapi
    • Bekkenbunn avspenning/trening
    • Styrkeøvelser for muskler som støtter halebein

Injeksjoner: (8)

• I noen tilfeller kan kortikosteroidinjeksjoner bli administrert for å redusere betennelse og lindre smerte i det berørte området.
      • Caudal epidural injeksjon
      • Ganglion blokade

Kirurgisk Fjerning:

Hvis konservative tiltak ikke gir tilstrekkelig lindring, kan kirurgisk fjerning av beinutveksten vurderes. Dette inngrepet, kjent som coccygectomy, innebærer å fjerne deler eller hele halebeinet for å lindre symptomer.

• Legelisten

Kiropraktor som virkelig kan faget sitt. Trygt og effektivt, nøye og grundig. Veldig god hjelp med halebenssmerter!

• Marius Sund

Her fikk jeg endelig hjelpen jeg trengte.  Tusen takk Sara og Fetsund kiropraktorsenter.

• Legelisten

Sara er grundig i sin utredning, og opptrer svært profesjonelt. Hun er blid, positiv og trygg. Jeg føler meg veldig trygg på hennes behandling. Etter en behandling fjernet hun mange av mine knuter og låsninger. Anbefales på det sterkeste!

• Marijana Lakic

Sara er en faglig dyktig kiropraktor, hun er kunnskapsrik og engasjert og i tillegg er hun svært imøtekommende og hyggelig.  Sara er interessert i å finne god behandling og opplegg som passer akkurat deg.  Anbefales på det sterkeste!

• Legelisten

Høy faglig kompetanse kombinert med et behagelige vesen og evne til empatisk lytting gjør Sara til en fantastisk behandler! Hun utreder grundig, har en klar behandlingsstrategi som justeres fortløpende i henhold til pasientens respons, gir effektive og tilpassede øvelser, samt veileder og forklarer på en god måte. Hun utviser også forsiktighet og ydmykhet i forhold til andre fagpersoners kompetanse når det er påkrevd. Jeg gir Sara mine varmeste anbefalinger!

• Jhonny

Been going to Sara A few weeks now, My life is better for it! My Movement and flexibility have improved and I am in a lot less pain.  I feel well taken care of every time I visit, in a relaxed, friendly and professional environment. Thanks for the help!